Opleiding Trainingsacteur

Een vak

Trainingsacteren is een vak apart. Een goed acteur m/v is niet vanzelfsprekend ook een goed trainingsacteur.

De toegevoegde waarde van de trainingsacteur is, in hoofdlijnen:

  • geloofwaardig en snel kunnen improviseren in de organisatiecontext waar de training plaatsvindt;
  • het effectief kunnen aanspelen van de leersituatie die voor de trainingsdeelnemer relevant is;
  • kort en bondig relevante feedback kunnen geven, gebaseerd op concrete waarnemingen en informatief ten aanzien van het effect van het gedrag van de ander zonder beoordelend of veroordelend te zijn;
  • tijdens het spelen voldoende helicopterview hebben om daarna goede feedback te kunnen geven;
  • goed kunnen samenwerken met de trainer;
  • soepel en effectief de modellen of theorieën waarmee in de training gewerkt wordt, kunnen integreren in het spel en de feedback.

Vanuit enthousiasme voor het vak trainingsacteren en gedrevenheid om een bijdrage te leveren aan kwaliteit, startte Loes Wouterson met collega André Witbreuk in 2007 de WWLA Opleiding Acteur in het Bedrijfsleven. Op dat moment was er geen langerdurende opleiding die aandacht besteedde aan alle elementen waarvan WWLA vond dat die van belang waren voor een trainingsacteur, en die minstens een jaar of vijf praktijkervaring kostten om het al doende te leren. Het leren van het vak in de praktijk vindt WWLA nog steeds een belangrijk element in het uitgroeien tot volwaardig trainingsacteur. Het leren van de belangrijkste voorwaarden voor het vak, daarvan vindt WWLA dat dit het liefst in een opleiding gebeurt en niet in de praktijk: in de praktijk zijn de trainingsdeelnemers vaak kwetsbaar en een trainingsacteur zonder enige ervaring kan onbedoeld en ongewild schade toebrengen. Zo zijn André en Loes al mening trainingsdeelnemer in de praktijk tegen gekomen, die een vervelende ervaring hadden met een trainingsacteur die bijvoorbeeld zo in de eigen rol opging dat hij/zij niet meer door de deelnemer te beïnvloeden was en de deelnemer niets kon leren. Of doordat de trainingsacteur niet consistent was in zijn reacties, waardoor de deelnemer zich klem gezet voelde. Of doordat de feedback van de trainingsacteur aanvallend in plaats van helpend was en de deelnemer zich niet serieus genomen voelde.

De opleiding van WWLA voorzag duidelijk in een behoefte. Direct het eerste jaar is een groep van start gegaan en in september 2009 is voor de derde keer een groep gestart om de 20-daagse opleiding te volgen. André en Loes werken zelf nog steeds regelmatig als trainingsacteur. De ervaringen, inzichten en nieuwe trainingsmethodieken die ze tegenkomen, gebruiken ze voortdurend om de opleiding nog verder te verbeteren.

Informatie:

WWLA Opleiding

brochure wwla 2014-15

Deelnemers WWLA Opleiding 2010-2011

Deelnemers WWLA Opleiding 2010-2011

 

 

Afgestudeerden over WWLA

Bron: linkedinpagina van André Witbreuk: